Φίλτρα Close Filters
ΚατηγορίαExpand categories
Κωμωδία
Κοινωνική
Περιπέτεια
Θρίλερ
Αισθηματική
Δραματική
Επιστημονική φαντασία
Παιδική
Κινούμενα σχέδια
Ιστορική
Σινεφίλ
Ντοκιμαντέρ
Άλλα
Κωμωδία
Κοινωνικό
Δράμα
Τραγωδία
Μουσική παράσταση
Διασκευή
Δραματοποιημένη λογοτεχνία
Σύγχρονο έργο
Κλασικό Έργο
Αρχαίο θέατρο
Bar theatre
Άλλες θεατρικές παραστάσεις
Συναυλίες - Live
Κλασική μουσική - Όπερα
Parties
Μουσικές βραδιές
DJ sets
Μουσικές σκηνές
Άλλες μουσικές εκδηλώσεις
Πίστες
Παιδική παράσταση
Κουκλοθέατρο και θέατρο σκιών
Βρέφη (έως και 2 ετών)
Νήπια (3 έως και 5 ετών)
Παιδιά Δημοτικού (6 έως και 12 ετών)
Έφηβοι (13 έως και 17 ετών)
Διαλεξεις - Σεμιναρια
Βιβλίο
Φύση - Οικολογία
Street events
Εκδηλώσεις για γονείς
Διαγωνισμοί
Δωρεάν σινεμά
Δωρεάν θέατρο
Δωρεάν μουσική
Δωρεάν χορός
Δωρεάν εκθέσεις
Δωρεάν παιδικές εκδηλώσεις
Δωρεάν άθληση
Άλλες δωρεάν εκδηλώσεις
Φεστιβάλ Αθηνών
Φεστιβάλ στη Σκιά των Βράχων
Διεθνές Φεστιβάλ Πέτρας
Φεστιβάλ Παπάγου Χολαργού
Release Athens
Βεάκειο Φεστιβάλ
Primer Festival
Ejekt Festival
Φεστιβάλ Ηλιούπολης
Rockwave Festival
Φεστιβάλ Βριλησσίων
Μένουμε Σπίτι - Θέατρο
Μένουμε Σπίτι - Χορός
Μένουμε Σπίτι - Μουσική
Μένουμε Σπίτι - Εκθέσεις
Μένουμε Σπίτι - Παιδί
Μένουμε Σπίτι - Διάφορα
Μένουμε Σπίτι - Σινεμά
Ποδήλατο
ΗμερομηνίαExpand Dates
ΚατάστασηExpand Status
ΏραExpand Time
Δείτε τα αποτελέσματα Show results
ΑΘΗΝΑ
(C)ART&LIFE 2020
A
Εκθέσεις

Ελένη Πίταρη-Παγκάλου. Τα άγνωστα σχέδια

Αυτή η εκδήλωση δεν είναι πλέον ενεργή
Ημερομηνίες
Κατηγορίες

Ελένη Πίταρη-Παγκάλου. Τα άγνωστα σχέδια

0.0
Περιγραφή
Κύκλος εκθέσεων: ΚΙ ΑΝ ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΚΥΒΕΡΝΟΥΣΑΝ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ; Μέρος 4

Στην έκθεση της Ελένης Πίταρη-Παγκάλου (1905-1995), μέσα από την παρουσίαση μιας σειράς άγνωστων μέχρι τώρα σχεδίων της, επιχειρείται η επανεξέταση της περίπτωσης μιας Ελληνίδας ζωγράφου του μοντερνισμού, η οποία, παρά την έντονη εκθεσιακή της δραστηριότητα, δεν έγινε γνωστή στο ευρύ κοινό.

Η Ελένη Πίταρη-Παγκάλου γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη το 1905 σε εύπορη οικογένεια Ελλήνων της διασποράς. Το 1922, εγκαταστάθηκε στην Αθήνα και το 1926 γράφτηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, όπου δούλεψε για ένα σύντομο χρονικό διάστημα, κοντά στον Νικόλαο Λύτρα. Λίγα χρόνια αργότερα, το 1929, έγινε δεκτή στο εργαστήριο του Κωνσταντίνου Παρθένη. Παράλληλα με τις σπουδές της στη σχολή, παρακολούθησε ελεύθερα μαθήματα ζωγραφικής στα εργαστήρια των αδελφών Γεραλή και του Θεόφραστου Τριανταφυλλίδη.

Από το 1939 συμμετέχει συστηματικά σε ομαδικές εκθέσεις καλλιτεχνικών συλλογικοτήτων – σωματείων και ομάδων: Ελεύθεροι Καλλιτέχνες (1939), Ομάς Ελλήνων Ζωγράφων Χαρακτών (1939), Ομάς Ζωγράφοι και Γλύπται (1954), Το Εργαστήρι (1965, 1969) καθώς και σε σειρά Πανελληνίων εκθέσεων στο Ζάππειο (1939, 1952, 1957, 1960, 1963, 1967, 1969, 1975). Το 1963 συμμετέχει στην ελληνική εκπροσώπηση στην 7η Μπιενάλε του Sao Paolo και στην 5η Μπιενάλε της Αλεξάνδρειας.

Το 1950 παρουσιάζει την πρώτη της ατομική έκθεση στην γκαλερί Ζαχαρίου στην Αθήνα. Ακολουθούν δύο ατομικές εκθέσεις στις Νέες Μορφές (1959 και 1963) καθώς και στην γκαλερί MEDUSA στη Ρώμη το 1963.

Σε όλες αυτές τις εκθέσεις η Ελένη Πίταρη-Παγκάλου παρουσιάζει κατά κανόνα ελαιογραφίες – τοπία, νεκρές φύσεις, πορτρέτα και αλληγορικές παραστάσεις. Πρόκειται για έργα, που, με αφετηρία τα ερεθίσματα της διδασκαλίας του Παρθένη, επιχειρούν να κινηθούν –σύμφωνα με την κυρίαρχη τάση της περιόδου– στην ατμόσφαιρα του αφηρημένου εξπρεσιονισμού. 

Παράλληλα με αυτό το σώμα δουλειάς, μέσα στις δεκαετίες 1960 και 1970, μεσήλικας πλέον, η Ελένη Πίταρη-Παγκάλου δημιουργεί ένα σύνολο εξαιρετικά πρωτότυπων ασπρόμαυρων σχεδίων (μελάνι σε χαρτί) που δεν εκθέτει ποτέ και διαφέρουν από την εικαστική γλώσσα της παράλληλης "επίσημης" καλλιτεχνικής της πρακτικής.

Τα σχέδια αυτά κινούνται στον χώρο του φαντασιακού, της ψυχικής ενόρασης και των μεταφυσικών προβληματισμών. Οι διδαχές του Παρθένη ενεργοποιούνται εδώ με ουσιαστικότερο τρόπο καθώς συνδέουν τους πειραματισμούς της αφαίρεσης με τη βάση της τέχνης του Συμβολισμού. Η Παγκάλου μοιάζει να σχεδιάζει τις θεωρητικές αναφορές της ζωγραφικής της, στην πραγματικότητα ίσως και τις πεποιθήσεις της για τη σημασία της τέχνης συνολικά. Τα διαισθητικά της σχέδια, με την αινιγματικότητα και την ευαισθησία τους, συνδιαλέγονται ισότιμα με τις σουρεαλιστικές απεικονίσεις οργανικής αποσύνθεσης της Edith Rimmington, τις ανησυχητικές φιγούρες στα χαρακτικά της Catherine Yarrow και τις ονειρικές αυτοβιογραφικές συνθέσεις της Leonora Carrington. Μαζί, υπογραμμίζουν τη σημαντική, αλλά συχνά παραγνωρισμένη, συμβολή των γυναικών στο κίνημα του σουρεαλισμού.

Επιμέλεια: Άννα Μυκονιάτη

Xώρος: 3ος όροφος

Το ΕΜΣΤ είναι κλειστό κάθε Δευτέρα, καθώς και: 1η Ιανουαρίου, 6η Ιανουαρίου, 25η Μαρτίου, 1η Μαΐου, Κυριακή του Πάσχα, 15η Αυγούστου, 28η Οκτωβρίου, 25η & 26η Δεκεμβρίου.

Δείτε που παίζεται (0)

Φωτογραφίες & Βίντεο (1)

Εισιτήρια

Κανονικό: 8€

Μειωμένο: 4€ (Νέοι ηλικίας 13 – 18 ετών, Φοιτητές και σπουδαστές των ΑΕΙ, ΤΕΙ ή ισότιμων σχολών, ομάδες επισκεπτών των 10 και πλέον ατόμων, επισκέπτες άνω των 65 ετών)

Σχόλια


    Δεν υπάρχουν σχόλια
    Γράψτε το σχόλιό σας
    filters Φίλτρα
    Close slideshow
    Επικοινωνία Θέσεις Εργασίας Όροι χρήσης - ΠΠΠΔ
    ©ART&LIFE 2025
    art&life logo
    April
    SunMonTueWedThuFriSat
    303112345678910111213141516171819202122232425262728293012345678910
    April
    SunMonTueWedThuFriSat
    303112345678910111213141516171819202122232425262728293012345678910