Περιγραφή
Στην ατομική του έκθεση, "Ξέφωτο", ο Γιάννης Χειμωνάκης παρουσιάζει μια συλλογή από ζωγραφικά και γλυπτικά έργα.
Πρόκειται για μια εγκατάσταση από προσεκτικές χειρονομίες και μινιμαλιστικές, γραμμικές δομές από ξύλο, μελάνι και ακουαρέλα. Ο Χειμωνάκης χειρίζεται το ξύλο ως ευρεθέν υλικό, βιομηχανικά επεξεργασμένο και σημαδεμένο από μακροχρόνια χρήση. Δουλεύει με σκοπό να το αποχαρακτηρίσει και να το επανασυναρμολογήσει, αποκαθιστώντας κάτι από τη φυσική του όρθια θέση, τις περιελίξεις και τις ατέλειές του. Μέσα από χρονοβόρα και λεπτομερή εργασία, ο Χειμωνάκης αφαιρεί τα στρώματα των ανθρώπινων ενεργειών και της συσσώρευσης των συνθηκών που έχουν αλλοιώσει το ξύλο, προσεγγίζοντας τον πυρήνα της υπόστασης και της δομής του. Τα κομμάτια ενός δρύινου πατώματος τρίβονται μέχρι να αφαιρεθούν πλήρως από επάνω τους τα ίχνη από ένα πολυκαιρισμένο βερνίκι, από τα ατελείωτα βήματα δεκαετιών, από μία σωλήνα νερού που έσπασε. Στη συνέχεια συναρμολογούνται ξανά. Μέσα από μια διαφορετική εκδοχή συναρμογής, το άλλοτε "αόρατο" απορριφθέν υλικό ξαναποκτά κάποια από τα καίρια ταυτοτικά χαρακτηριστικά του: ένα κάθετο, κυλινδρικό στοιχείο, όπως το δέντρο από το οποίο προήλθε (Single-line Sculptures, 2020-2025).
Τα γλυπτά του Χειμωνάκη στέκονται στο χώρο σαν χειρονομίες σχεδίασης. Οι μικρές, όμοιες μονάδες του υλικού ενώνονται με παραδοσιακού τύπου συνδεσμολογίες και το έργο σχηματοποιείται μέσα από την ελάχιστη απαραίτητη δομή. Στα ζωγραφικά του έργα διατηρείται κάτι από τη φύση των τεχνικών σημειώσεων και των προσχεδίων για πραγματικές ή φανταστικές γλυπτικές κατασκευές. Χρόνια σχεδίων για την επίτευξη της ιδανικής συναρμογής, στήριξης, δομής μπορούν να διακριθούν στους αφαιρετικούς σχηματισμούς από διαδοχικές, ακριβείς πινελιές. Στις σειρές των έργων με ακουαρέλα ή μελάνι σε χαρτί, συναντώνται αντίστοιχες αλληλουχίες μικροσκοπικών, επαναλαμβανόμενων μονάδων, που "χτίζουν", με σχολαστική φροντίδα, σχεδόν μονοχρωματικές, υπνωτιστικές συνθέσεις. Σε μια αντίστροφη διαδικασία, αυτή τη φορά συσσώρευσης και όχι αφαίρεσης, ο χρόνος στα ζωγραφικά έργα "μετράει" με κάθε πινελιά που προστίθεται. Η φύση του υλικού δεν επιτρέπει την επικάλυψη ή την αναίρεση της χειρονομίας.
Η εικαστική πρακτική του Γιάννη Χειμωνάκη είναι στοχευμένα εργαστηριακή και σχετίζεται με έναν χρόνο αργό. Τα έργα του, εγκατεστημένα στον εκθεσιακό χώρο, φέρουν τη μαρτυρία μιας διαδρομής χωρίς συντομεύσεις και παρακάμψεις, μεταξύ συλλογισμού, χειρωναξίας, φροντίδας και τελικά απόλαυσης.
Εγκαίνια: 10.04.2025 στις 18:00
Δεν υπάρχουν σχόλια